Wednesday, August 26, 2009

ok per?

Assalamualaikum!


Bismillah..

"Oh you who believe! Fasting is prescribed to you as it was prescribed to those before you, that you may learn rightousness (taqwa).."

[Al-Baqarah, 183]sadakallahualazim..

Salam Ramadhan, semuaaaaa!!
amacam puasa? ok? penat? best?

PUASA

"ala...puasa2 ni terbatas la sket aktiviti harian.."

"boring sket la...banyak yg x leh buat...ye la..kan puasa.."

ni ayat2 biasa KITA. btol x? hehe..


BORING

Memang mungkin betul..byk aktiviti yang x leh buat masa bulan Ramadhan ni kan... nak bersukan pun fikir byk kali... nak kuar shopping pun pikir 10 kali walaupun bg seorang otaii shopaholic yg terpaksa tahan gian shopping... hu3..

bler sumer mende kita rasa x leh nak buat, memang akan boring..


HADIAH..

Bagi zua, bulan Ramadhan ni penuh penuh penuh dilimpahi rahmatt melimpah limpah..

Hadiah dari Allah untuk membantu.. bukan menyusahkan..
tapi otak kita je yang selalu fikir susah dan menyusahkan diri...

kite ni kene fikir yg happy, klu kita nak enjoy life kita..

zua bg contoh...

(I)


NEGATIF :

Alhamdulillah, tahun ni Trial SPM, UPSR dalam bulan Ramadhan.. memang byk rungutan dari students...puasa2 ni,focus nnti mesti kurang... yang bestnyer, siap bg hujah scientific lagik kat zua..haha... Cikgu, otak kurang tumpuan sebab kurang air dalam badan, so kurang la oxygen ke otak... jadi function otak kurang sedikit...so, x sesuai la nak memerah otak dlm exam time berpuasa... (otak x function ke, otak tu kosong?) hu3 =p

POSITIF:

herm... tapi kalu kita fikir secara positif, dalam Ramadhan ini kita akan sujuddd kepada Allah lebih banyak di malam hari kan? terawih! akan lebih byk sujud berbanding hari-hari kita yang lain... jadi setiap kali sujud kepada Allah itu, bukan kah begitu banyak oxygenated blood akan menyusuri blood vessel di otak kita... bukankah akan begitu byk molecul2 oxygen bg sel2 otak kita bernyawa? Ok perr? THINK! =)


(II)

bagi yang merokok, ini masa yg sesuai untuk berhenti merokok... Normal,proses stop smoking ni tersangat susah... Azab woo.. Xtually, mende ni kene slow2..kurangkan sikit2... nak berhenti terus dgn drastik, mungkin TAK AKAN BOLEH... kalau tak puasa, mesti layan rokok tak hingat dunia nyer... Then,puasa ini lah peluang untuk slow2 kurangkan..btol x? bcoz mind kita dh set, puasa xleh merokok, so kemaruk tu kurang le sket... tu la hadiah Ramadhan untuk anda!! ok per..?? THINK! =)

kurangkan secara slow2... sampai la lama2 nanti, diri akan terbiasa tidak melakukannya lgi.... insyaAllah...

method yg sama gak untuk yang gian usha cd blue, drug addict, 'ringan-ringan' ngan awekss...etc..


tu contoh2 yang zua pernah tengok and dgr rungutan orang2 disekeliling zua..masalah lain, zua x tahu la.. tapi puasa sebulan ni sebnarnya sebuah hadiah dari Allah...
Allah nak tolong kita dengan cara Dia..

appreciate le, wehhhhh!!!


ENJOY UR 'RAMADHAN', a gift for u!


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.”

Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk.”

[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Ok lah... May this Ramadhan be a month of blessing, a month full of forgivenesses and guidances for all of you and family...

luv,
zua..





8 comments:

Anonymous said...

nak bersukan pun fikir byk kali...

-RADD:

tidak benar langsung pemikiran sebegini ketika puasa,saya sendiri apabila puasa masih pergi ke gym seperti biasa dan juga terdapat rakan2 muslim yang lain turut ke gym dan bersenam ketika bulan puasa,Alhamdulillah tiada apa2 pun masalah untuk bersukan ketika puasa,hendak 1000 usaha,kalau tak hendak macam2la dalih hang..

zua jelita said...

maaf lah. saya sekadar memberi contoh yg selalu saya dengar. dan saya kongsi kat sini.

saya sendiri masih melakukan aktiviti yg lebih berat dr sekadar pegi gym..

Anonymous said...

saya sendiri masih melakukan aktiviti yg lebih berat dr sekadar pegi gym..

ada lagi aktiviti yang lebih berat?

mengangkat pemberat?

zua jelita said...

seharusnya kita bincang psl contoh2 yg sy kongsikan dlm penulisan saya,factor2,implikkasi,cara nak cegah,nasihat,peringatan,hikmah,etc,.. bukannya mempersoalkan berat pemberat yg saya angkat, kan?

klu skadar terlebih rajin menaip, lupakan je la..soalan remeh,sgt membosankan.


p/s: sy lihat awak x ikhlas nak comment yg membina or x ikhlas menegur kesalahan penulisan saya.. Personally, saya ada wat kesalahan pd awak? saya benci pergaduhan dan dendam.

Anonymous said...

tuan blog agak emosi,saya baru kenal blog dan cuba memahami corak penulisannya,tidak mengapa,ini bulan ramadhon,harus banyak sabar..

salam ramadhon kareem!

zua jelita said...

sabar? hehe..
sabar atas sebab apa?
saya x ganggu awak lsg pun. klakar..

Salam Ramadhan.

Anonymous said...

WOW!HEBATNYA GI GYM BULAN POSE,NAK IKUT BOLEH?NAK MINTA 'TUNJUK AJAR'

-MR EXCITED NAK PERGI GYM BULAN POSE-

zua jelita said...

saiko..